De vier domeinen van het CliftonStrenghts asessment

De vier domeinen van de CliftonStrengths test (Relatie bouwen,Strategisch denken, Beïnvloeden en Uitvoeren) worden aangeduid met de kleuren blauw, groen, oranje en paars. Dit artikel geeft verdere uitleg over de verschillende domeinen.

Lees meer

Bij CliftonStrengths draait alles om het begrijpen en benutten van jouw unieke talenten. Laten we de vier verschillende domeinen van de CliftonStrengths-test verkennen en begrijpen hoe ze jouw sterke punten definiëren:

1. Relatie Bouwen (Blauw):

Blauw vertegenwoordigt het domein van Relatie Bouwen. Individuen met sterke blauwe talenten excelleren in het creëren van solide connecties. Ze bloeien op bij het opbouwen van relaties en geven de voorkeur aan samenwerking en teamwork. Hun taal weerspiegelt vaak het 'samen' en 'we', omdat ze gedreven zijn door het versterken van menselijke verbindingen.

2. Strategisch Denken (Groen):

Groen staat voor het domein van Strategisch Denken. Personen met sterke groene talenten blinken uit in denken, creëren en leren. Ze halen energie uit taken die een diepere gedachte vereisen. Door de groene talenten te activeren, wordt hun denkvermogen productief en effectief, waardoor ze uitblinken in strategische overwegingen.

3. Beïnvloeden (Oranje):

Oranje symboliseert het domein van Beïnvloeden. Mensen met krachtige oranje talenten zijn bedreven in het beïnvloeden van anderen. Ze gedijen op het in beweging zetten van mensen en streven ernaar anderen vooruit te helpen. Beïnvloeders zijn gericht op voorwaartse beweging en activeren anderen met hun energieke aanpak.

4. Uitvoeren (Paars):

Paars staat voor het domein van Uitvoeren. Individuen met sterke paarse talenten zijn echte doeners. Ze krijgen zaken gedaan door actie te ondernemen, en het geeft hen energie om taken uit te voeren en af te ronden. Effectiviteit en efficiëntie zijn kernwoorden voor degenen met sterke Uitvoerende talenten, die graag dingen op de juiste manier doen.

Ieder domein heeft een eigen kleur en bij ieder domein hoort een specifiek gedragskenmerk.

De analogie

Nu de vier verschillende domeinen 'Relatie bouwen-Strategisch denken-Beïnvloeden-Uitvoeren' helder zijn, stappen we over naar het illustreren aan de hand van een voorbeeld hoe deze domeinen zich in de praktijk manifesteren. Er staan vier mensen op een groot grasveld en iedere persoon vertegenwoordigt één van de vier domeinen van de CliftonStrengths test van Gallup. In het midden van het grasveld ligt een grote opgevouwen legertent met daarop een briefje geplakt en op het briefje staat de volgende opdracht geschreven: “Zet de tent op”.

Als de persoon, die het blauwe domein 'Relatie bouwen' vertegenwoordigt, de opdracht leest dan gaat deze persoon op basis van de onderlinge relaties aan de slag met het opzetten van de tent. “Jongens we moeten deze tent opzetten, waar zullen we hem neerzetten? Wat vinden jullie?”. Samen aan de slag gaan en onderzoeken waar eenieder zich comfortabel bij voelt is de werkwijze van deze persoon in zijn rol als relatie bouwer.

Als de persoon met het groene domein 'Strategisch denken' de opdracht leest, dan gaat deze persoon eerst uitdenken hoe deze opdracht uitgevoerd moet worden. “We zijn met vier man en de tent is behoorlijk groot. Dit betekent dat we strategisch aan het werk moeten gaan om de tent op te zetten en daar hebben we een creatieve oplossing voor nodig”. Gecharcheerd gezegd gaat deze persoon na het lezen van de opdracht eerst aan het werk door uitvoerig uit te denken hoe deze legertent het beste kan worden opgezet.

Als de persoon, die het oranje domein 'Beïnvloeden' vertegenwoordigt, de opdracht leest dan gaat deze persoon meteen anderen activeren. Wellicht heeft deze persoon bedacht dat de tent het beste tot zijn recht komt in een specifieke hoek van het grasveld wat maakt dat de beïnvloeder zegt: “Kom jongens we moeten deze tent opzetten en ik denk dat deze het beste tot zijn recht komt in die hoek daar! Rollen jullie hem vast die kant op, dan kijk ik alvast hoe we hem daar straks moeten neerzetten.”

Als de persoon met het paarse domein 'Uitvoeren' de opdracht leest dan begint deze persoon zonder te prakkeseren de tent uit te pakken en gaat meteen aan de slag. De anderen zullen hem vragen: “Wat ga je doen?” waarop de typische uitvoerder zegt: “Deze tent moet worden opgezet.” Gegageerd gezegd gaat deze persoon meteen aan de slag en ligt zijn talent in het uitvoeren van de taak die voorhanden ligt.

Doorgaansl heeft iemand één of twee domeinen oververtegenwoordigd in zijn of haar top 10. Dit betekent dat het werken vanuit deze domein(en) de voorkeur heeft. Uiteraard is dit een extreem zwart/wit voorbeeld en ligt het iets genuanceerder in de praktijk, maar aan de hand van deze analogie krijg je een goed beeld van hoe de verschillende domeinen inwerken op de gedragsvoorkeuren.

Samenvattend

In de theorie van de talenten test (Strengths Finder) wordt gesproken over vier verschillende domeinen. Ieder domein heeft een eigen kleur en bij ieder domein hoort een specifiek gedragskenmerk. Zo heb je Relationele, Strategisch Denken, Beïnvloedende en Uitvoerende domeinen. Meestal heeft iemand één of twee dominerende domeinen aanwezig in zijn of haar top 10. Wanneer een domein sterk aanwezig is, kun je voorspellen welk gedragskenmerk iemands voorkeur heeft. In de praktijk ligt het vaak iets genuanceerder dan het voorbeeld wat nu is geschetst, maar het voorbeeld geeft wel goede handvatten voor het werken met de vier domeinen van de Strengths Finder (talenten) test van Gallup.

Lees meer over de 34 verschillende talenten